• 11.02.25, 00:23

Pensionikoguja sai halva üllatuse. Fond vahetati tema teadmata

Eelmise aasta 19. novembril „püüdsid“ Luminori pensionifondi müüjad Põhjakeskuses kinni Rakveres asuva Paljajalujalats.ee kaupluse omaniku Piret Nõmme. Paar kuud hiljem avastas naine, et temast on saanud Luminori pensionifondi klient, kuigi ta ise Luminori kliendiks saada ei soovinud.
Piret Nõmm avastas jaanuaris endale üllatusena, et tema pensioniraha on nüüd Luminori fondis.
  • Piret Nõmm avastas jaanuaris endale üllatusena, et tema pensioniraha on nüüd Luminori fondis. Foto: Liis Treimann
Piret kinnitusel ei soovinud ta pensionifondi vahetada. Ta ütles seda ka Põhjakeskuses tema juurde astunud Luminori müügiesindajale. Piret oli just mõned kuud varem ehk augustis juba teinud pensionifondi vahetamise avalduse, millega viis fondi kogunenud säästud ja ka tulevased maksed Tulevasse. Suur oli aga jaanuaris tema üllatus, kui avastas, et tema pensioniraha istub hoopis Luminori fondis. Täpsemalt fondis, mille teenustasud on kõrgemad ja ajalooline tootlus on jäänud alla Pireti poolt valitud Tuleva fondile.
Pank väidab, et Piret oli müügiesindaja tehtud ettepanekuga ise nõus. “Ma ei pea end veel seniilseks,” välistab Piret võimaluse, et andis Põhjakeskuses nõusoleku fondi vahetada ja nüüd seda enam lihtsalt ei mäleta. Ta on veendunud, et sattus müügiesindaja pettuse ohvriks.
“Tavaliselt ma nendega rääkima ei jää”
„Novembris püüdsid mind Põhjakeskuse uksel kinni need tüütud Luminori poisid. Mitte kunagi ma pole nendega rääkima jäänud, aga vot seekord millegipärast peatusin. Peatusin, et öelda, aitäh, aga mul on hiljuti fondivahetus tehtud ja ma olen rahul sellega. Eks te kõik teate, kui pealekäivad nad on: no aga vaatame siiski üle, mis teil seal toimub. Selleks, et vaadata, pidin sisestama Smart-ID koodid. Kui rumal, onju!,“ meenutas Piret kaubanduskeskuses toimunut.
Tema sõnul ei osanud ta avalikus kohas pangatöötajate poolt pettust karta. „Ma korduvalt kinnitasin neile ka peale seda, et ma kindlasti ei soovi fondi vahetada! Lõpuks, et neist lahti saada, ütlesin, et saatke palun info mulle meilile, et ma siin kohapeal kindlasti midagi ei muuda,“ lausus Piret. Ta on kindel, et mingit nõusolekut pensionifondi vahetada ta Põhjakeskuses toimunud kohtumisel Luminori esindajatele ei andnud.
Mis Luminor? Ma pole kunagi Luminori valinud ja pole kunagi plaaninud seda teha. Arvasin, et ma vaatan midagi valesti.
Piret Nõmm
Paar kuud hiljem sattus Piret pensionifondidest rääkima sõbrannaga, kes oli väga rahul, kuidas tema valitud fondil on läinud. Vestlus ärgitas Piretit vaatama Pensionikeskuse lehelt, milline on olnud tema augustis valitud fondi käekäik. „Pensionikeskuse lehel ei saanud algul mitte midagi aru - mingi Luminori fond vaatab sealt vastu. Mis Luminor? Ma pole kunagi Luminori valinud ja pole kunagi plaaninud seda teha. Arvasin, et ma vaatan midagi valesti,“ ei uskunud Piret oma silmi. Edasi uurides sai selgeks, et ta oli teinud 19.11.24 avalduse Luminor 16-50 pensionifondiga liitumiseks.
“Plaan on muidugi geniaalne, sest ma ju ise logisin sisse ja ma ei suuda tõestada, et ma ise ei palunud seda teha,“ ütles Piret. Ta lisas, et kui rääkis juhtumist Tuleva esindajale, siis viimane ütles, et taolisi juhtumeid on Luminori müügimeestega olnud ka teistel.
„Minu silmis täitsa kriminaalne lugu. Minu nimel tehakse tehing, mida ma ei soovinud teha. Ja kui palju neid inimesi on, kes pingsalt oma pensionifondi jälgivad? Mina ei vaadanud aastaid sinna kontole ja selle peale ilmselt panustataksegi, sest muud polegi teha, kui pettuse avastades uuesti fondi vahetada. Aga aastatega võib vahe päris suur olla, mida üks või teine fond suudab teenida,“ oli Piret juhtunust nördinud.
Luminor: see on harukordne juhtum
Luminori pensioni- ja investeerimistoodete Baltikumi arendusjuht Hannes Kuusk ütles juhtunut kommenteerides, et see on väga harukordne. „Arvestades, et keskmiselt oleme saanud ühe kaebuse 10 000 kontakti kohta, siis kaebuste hulk selles kontekstis on olnud väga väike. Arusaamatusest tingitud kaebusi, kus ei saadud aru, et fondivahetus sai tehtud, oli möödunud aastal alla kümne. Seejuures pole seni ette tulnud ühtegi juhtumit, kus oleks puudunud kliendi allkirjastatud sooviavaldus, sest ilma selleta fondivahetust teha ei saa,“ lausus Kuusk.
Luminori pensioni- ja investeerimistoodete Baltikumi arendusjuht Hannes Kuusk.
  • Luminori pensioni- ja investeerimistoodete Baltikumi arendusjuht Hannes Kuusk. Foto: Luminor
Ta kinnitas, et Luminor suhtub taolistesse kaebustesse väga tõsiselt. Kui kaebus laekub, siis võetakse ühendust nii kliendiga kui ka konkreetse müügiinimesega, keda see kaebus puudutas. „Toetame igakülgselt klienti ning pakume soovi korral abi avalduse ümbervormistamiseks endisesse fondi. Üldjuhul tuleb inimestele meelde, et nad selle avalduse siiski allkirjastasid ning üldiselt piisabki selgitustööst ja avalduse ümbertegemisest,“ selgitas Kuusk.
Piret pöördus samuti avaldusega Luminori poole ja sai eelmisel nädalal pangast ka vastuse. Pank teatas, et uuris olukorda põhjalikult ja vestles ka vahejuhtumis osalenud müügiesindajaga ning müügiesindaja selgituste kohaselt nõustus Piret ettepanekuga viia olemasolevad osakud alates 2025. aasta algusest Luminori 16-50 pensionifondi ning uued sissemaksed jätta Tuleva maailma aktsiate pensionifondi, mille Piret oli valinud endale eelmise aasta augustis ja kuhu ta oli otsustanud viia juba kogunenud summa ja ka uued sissemaksed.
“Ma ei pea veel end seniilseks”
„Esiteks on äärmiselt ebatõenäoline, et nende esindaja mäletab mind, suvalist inimest kaubanduskeskusest ja minuga kolm kuud tagasi räägitud juttu. Teiseks ma endiselt olen 100% kindel, et mina ei soovinud fondi vahetada. Ma olin kaks kuud enne seda just Tulevasse üle läinud. Ma lihtsalt soovisin nendega jutuajamist kiiresti lõpetada, et koju kiirustada. Ma ei pea end veel seniilseks,“ on Piret veendunud, et müügimees tegi kirjeldatud muudatuse tema nõusoleku ja teadmiseta.
Pireti sõnul Luminor vabandas juhtumi pärast ja lubas hüvitada vahe, kui nende fond nüüd loetud kuude jooksul vähem teenib. „Aga see pole hetkel point, vaid see, kuidas inimesi ära kasutatakse,“ põhjendas Piret, miks ta otsustas juhtunu teha avalikuks.
Luminori fondi teenustasud on kõrgemad ja tootlus madalam
Kui võrrelda Pireti augustis valitud Tuleva maailma aktsiate pensionifondi ning novembris Põhjakeskuses toimunud kohtumise tulemusel saadud Luminor 16-50 pensionifondi, siis mineviku tootluse ja ka teenustasude võrdluse alusel oleks Luminor kehvem valik.
Tuleva maailma aktsiate pensionifondi viimase kolme kuu tootlus on olnud +6,26% ja Luminor 16-50 pensionifondil +5,09%. Viimase kolme aasta tootlus on Tuleva fondil olnud +12,33%, Luminori fondil +9,69%.
33 692
inimest kogub pensioni Tuleva maailma aktsiate fondis. Luminor 16-50 fondis on pensionikogujaid 15 770.
Ajaloolisest tootlusest on aga pensionifondi võrdlemisel olulisem see, millised on fondi tasud, sest need mõjutavad tulevast pensionimakse suurust. Täpselt sarnase sissetuleku ja pensionimaksetega inimeste tulevaste pensionimaksete suurus võib kogumisperioodi ajal makstud tasude tõttu oluliselt erineda.
Näiteks on Luminori ja Tuleva puhul oluline erinevus valitsemistasus. Luminori fondi valitsemistasu on 0,93%, Tuleva fondil 0,25%.
Kõige parema ülevaate erinevatest tasudest annab fondide jooksvate tasude võrdlus, mis sisaldab valitsemistasu, fondide arvel tehingute tegemisega vahetult seotud ülekandekulusid ja teenustasusid, investeeringute jooksvaid tasusid ning muid fondide tingimustes või prospektis nimetatud valitsemisega seotud tasusid ja kulusid.
Pensionikeskuse lehel ei ole veel avaldatud kõigi fondide eelmise aasta jooksvate tasude võrdlust. 2023. aastal oli Tuleva maailma aktsiate pensionifondi jooksev tasu 0,35%, Luminor 16-50 pensionifondi jooksev tasu aga 1,18%. Eelmisel aastal oli Tuleva fondi jooksev tasu 0,32%, Luminori fondi eelmise aasta jooksvat tasu pole veel Pensionikeskuse lehel avaldatud.
Luminori jaoks on oluline faktidel põhinev müük
Hannes Kuusk, Luminori pensioni- ja investeerimistoodete Baltikumi arendusjuht
Luminori pensionifondide tutvustamist pangakontorist väljas olevates kohtades korraldab meie koostööpartner. Meil on paika pandud reeglid, kuidas inimesi nõustada ning lisaks jälgime pidevalt inimestelt saadud tagasisidet. Müügiagendid peavad läbima taustauuringu ja koolitused. Seejuures oleme rõhutanud, et meie jaoks on oluline viisakas ja lugupidav kõnepruuk ning objektiivsetel faktidel põhinev müük.
Kaebustesse suhtume me väga tõsiselt. Sellisel juhul võetakse ühendust nii kliendiga kui ka konkreetse müügiinimesega, keda see kaebus puudutas. Toetame igakülgselt klienti ning pakume soovi korral abi avalduse ümbervormistamiseks endisesse fondi. Üldjuhul tuleb inimestele meelde, et nad selle avalduse siiski allkirjastasid ning üldiselt piisabki selgitustööst ja avalduse ümbertegemisest.
Kuna pensionifondi valik on inimese jaoks oluline ja väga isiklik otsus, siis peab see olema hoolikalt läbi mõeldud. Kui millestki ei saada aru, siis julgustame küsima lisainfot või jätta otsustamine hilisemaks. Isegi kui otsus sai kaubanduskeskuses tehtud, on inimestel üldjuhul piisavalt aega, et ümber mõelda, kuna pensioniosakute vahetus toimub vaid kolm korda aastas.
Samuti saavad kõik uued kliendid peale fondiga liitumist paari nädala jooksul e-kirja, mis sisaldab kasulikku infot pensionifondide kohta. Kui meie pensionifondidega on liitutud näiteks kaubanduskeskuses, teeb müügitiim igale uuele kliendile ka tervituskõne, et teda selle otsuse eest tänada ning anda vajadusel täiendavat infot. Kui kõnes peaks ilmnema vastav soov, siis loomulikult aitame ka fondi tagasi vahetada.
(Piret ütles, et sai Luminorist 22. novembril telefonikõne, kuid kõne logidest ilmneb, et see nn tervituskõne kestis ainult 20 sekundit. „Ma ei mäleta enam selle kõne sisu, aga telefonikõne pikkust arvestades mulle tundub, et ma vastasin, et mul pole hetkel aega rääkida,“ lausus Piret - toim.)

Finantsinspektsioon: kaubakeskus pole sobiv koht

Finantsinspektsiooni hinnangul ei ole kaubanduskeskuses enamasti võimalik rahulikult pensionifondide infoga tutvuda, mistõttu ei ole see sobiv koht nõnda olulise otsuse tegemiseks ning sellelele peaksd pöörama tähelepanu seadusloojad.
“Probleemiks kujuneb see siis, kui müüjad kasutavad kaubakeskuses turustamisel eksitavaid, ebaausaid ja agressiivseid kauplemisvõtteid. Näiteks näidatakse fondidega seotud infot valikuliselt või üldse mitte ning kiirustatakse tarbijat takka kiirelt kohapeal otsustama, pakkumata aega erinevate pakkumiste võrdlemiseks,” märkis finantsinspektsioon oma kommentaaris.
Inspektsioon soovitab inimestel alati enne lugeda ja analüüsida erinevate pensionifondide tingimusi, prospekte, võrrelda tasusid ja tootlust ning tutvuda investeeringute aruannetega. Kui otsus pensionifondi vahetada on läbi kaalutud ja kindel, tasub vastav avaldus esitada pensionikeskuse veebilehel, pankade kontorites või internetipangas. Pensionifondide müüja peab teenuse osutamisel lähtuma nii seaduses sätestatust kui ka finantsinspektsiooni soovituslikust juhendist „Kohustusliku pensionifondi osakute turustamise nõuded“.
“Pensionifondide turustamine ja pikaajaliste finantslepingute sõlmimine ei sobi kaubanduskeskustesse ja muudesse avalikesse kohtadesse, sellise tegevuse lubatavus ja jätkusuutlikkus vajab seaduseloojate tähelepanu,“ kirjutas inspektsioon Piretiga juhtunu kommentaariks.
Möödunud aastal laekus inspektsioonile sellise teemaga seoses viis kaebust (kokku tehti inspektsioonule mullu 374 kaebust), käesoleval aastal kaebuseid laekunud ei ole. Üks varsti laekub, sest Piret lubas temaga juhtunu tõttu pöörduda ka finantsinspektsiooni.

Seotud lood

Kasulik
  • 08.01.24, 06:02
Vaata, kuidas läks sinu pensionifondil eelmisel aastal
Pensionifondide võrdlus, ainult üks jäi miinusesse
Eelmise aasta suurimad kaotajad olid need pensionikogujad, kes olid otsustanud panustada LHV rohelisse fondi. Siiski ei tasu miinusest kiireid järeldusi teha - fondijuhid usuvad, et juba sel aastal võivad kaardid rohesektori kasuks pöörduda.
Uudised
  • 15.12.22, 06:00
Kuidas jääda vaeseks? 1. osa.
Pensionärid on abituks tehtud
Kui tahad järsult vaesuda, jää pensionile. Eesti vilets pension on ühiskondlik otsus, kuid vananemisest suurema koorma paneb pensionäridele ilmselt miski muu: see, kuidas neid alahinnatakse.
Kasulik
  • 18.11.23, 23:38
Kuidas investeerida neljakümneselt? Kristi Saare soovitused eri vanuses inimestele
Teismelisest pensionärini
Kuidas investeerida teismelisena? Aga kahekümnendates, kolmekümnendates, neljakümnendates ja hiljem?
Uudised
  • 15.11.24, 12:47
40% Lääne-Virumaa inimestest ei usu väärikasse vanaduspõlve
40% Lääne-Virumaa inimestest ei usu, et nende tänased finantsotsused tagavad pensionieas soovitud elujärje, selgub LHV tellitud Norstati uuringust.
  • ST
Sisuturundus
  • 30.10.24, 09:20
Kontorielu koos mitme põlvkonnaga – väljakutse või võimalus?
Tänapäeva töömaailmas kohtuvad kontorites sageli erinevad põlvkonnad: beebibuumerid, X-põlvkond, milleeniumilased ja Z-põlvkond. Igaühel neist on oma ootused, tööharjumused ja suhtumine töökeskkonda. Selline mitmekesisus võib tunduda keeruline, kuid pakub ka väärtuslikku võimalust õppida ja kohaneda erinevate lähenemistega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Lääne-Virumaa Uudised esilehele