5 soovitust istuva töö tegijale, mis aitavad tervist hoida

Autor: Lääne-Virumaa Uudised • 15. mai 2021
Jaga lugu
Istumispall aitab vältida istuva tööga seotud terviseporbleeme.
Autor: Andras Kralla

Krooniliste haiguste ja suremuse risk suureneb märgatavalt, kui päevas istuda töö tegemiseks üle 6 tunni ja vaadata televiisorit üle 3 tunni.

Palgauudised.ee kirjutab, et istuv eluviis on üha rohkem levinud ning ka töökeskkonnas on trend kehalise aktiivsuse vähenemisele ja istumisaja suurenemisele. Patterson jt (2018) leidsid, et krooniliste haiguste (II tüüpi diabeet, vähk, südame-veresoonkonna haigused) ja suremuse risk tõuseb märgatavalt, kui istuda rohkem kui 6–8 h/päevas ja vaadata televiisorit rohkem kui 3–4 h/päevas. Terviseprobleemide risk tõuseb hoolimata sellest, kui kehaliselt aktiivne inimene on.

19 650 tundi kulutab kontoris töötav inimene kümne aasta jooksul töötoolil istumisele. See on umbes pool ajast, mis ta veedab 10 aasta jooksul ärkvel.

Keskmine istuva töö tegija Eestis, veedab päevas üle 10 tunni istudes, sest ta läheb tööle ja tuleb koju autoga, teeb tööpäeva jooksul ainult 3–4 pausi tualetis käimiseks ja söömiseks ning on peaaegu kogu tööaja istuvas asendis.

Kallings jt (2021) uurisid, kuidas on istuv tööviis ning istumise katkestamine pausidega seotud töötajate endi hinnanguga oma tervisele ning selja- ja kaelavalule. Nad leidsid, et kui töötaja istub peaaegu terve tööaja ega tee istumises pause, siis on suurem risk halvale tervisele ning selja- ja kaelavalule.

Riski maandamiseks tuleks vähendada istumisaega nii tööl kui vabal ajal. Eriti oluline on see soovitus naistele ning neile, kes ei liigu regulaarselt. Madalam risk terviseprobleemide tekkeks on neil, kes oma tööajast istuvad alla 75% ja neil, kes teevad regulaarselt pause.

Viis soovitust istuvat tööd tegevale inimesele, mis aitavad tervist hoida

Arvuta ausalt kokku päevane istumisaeg (nii tööl kui vabal ajal) ning sea eesmärk vähendada see 6–8 tunnini päevas.

Mine tööle ja tule töölt koju aktiivse transpordiga ehk jalgsi, jalgrattaga, tõukerattaga jne.

Tee regulaarseid (vähemalt üks kord tunnis) aktiivseid pause (kestusega 5–6 minutit).

Tee iga päev vähemalt üks koosolek kõndides, järgi tervislike koosolekute põhimõtteid.

Järgi liikumissoovitusi.

Allikas: tööfüsioteraapia.ee blogi

Ole teemaga kursis! Telli oma e-postile teavitus, kui ilmub lugu just sellel teemal:

Vaata veel

Telli uudiskiri ja ole kursis Lääne-Virumaal toimuvaga

Jaga meiega huvitavat infot!

Meie koostööpartneriteks on

Telli uudiskiri ja ole kursis Lääne-Virumaal toimuvaga

Jaga meiega huvitavat infot!