Raudtee äratas Tudu elule

Autor: Andres Pulver • 1. august 2021
Ainult tellijale
Jaga lugu

Eesti esimene raudtee, Palmse paruni Alexander von Pahleni eestvõttel rajatud Paldiski-Tallinn-Peterburi raudtee, avati 24. oktoobril 1870. Täna möödub aga 95 aastat Sonda-Mustvee kitsarööpmelise raudtee avamisest ning Tudu „raudteelinnaks“ saamisest.

Sonda-Mustvee rong Tudu jaamas 1927. aastal.
Autor: Virumaa Muuseumid

Laiarööpmeliste põhiraudteede kõrvale hakati kitsarööpmelisi haruteid ehitama juba 19. sajandi lõpul ning 5. oktoobril 1896 avati esimesena Valga-Pärnu kitsarööpmeline raudtee.

Paar aastat hiljem valmis Tamsalust lähtuv 17 versta pikkune lubjavabriku raudtee, mida Esimese maailmasõja ajal taheti Paideni pikendada. Tööd jäid pooleli ja raudtee ehitati lõplikult valmis 1920. aasta alguseks. Türi-Paide lõik oli avatud juba 1900. aastal.

Suure hoo sai kitsarööpmeliste raudteede ehitamise sisse iseseisvunud Eestis ning 1920.-tel aastatel valmisid üksteise järel Valga-Koikküla, Lelle-Eidapere-Järvakandi, Riisselja-Ikla ning seejärel ka Sonda-Mustvee raudteed.

Rahvas nõudis raudteed

Sonda-Mustvee raudtee oli ennekõike mõeldud metsaveoraudteeks. Juba 1918 oli Sonda jaamast ehitatud ligi 8 kilomeetri pikkune teeharu, mida mõne aja pärast pikendati Jõepereni ennekõike palkide veoks Sonda jaama, kuid samas sõitsid rongidega ka kohalikud inimesed.

Sisu on kättesaadav ainult tellijale.
Lugemiseks logi sisse või vormista tellimus

Vormista Lääne-Virumaa Uudiste digitellimus ja saad:

  • Ühe tasuta lisakasutaja
  • Ligipääsu kogu tasulisele sisule
  • Kord nädalas ilmuva uudiskirja

Tellimust saab katkestada kuni kaks tööpäeva enne järgmist maksetähtaega

Kas tahad alati teada, kui Lääne-Virumaa Uudistes sel teemal kirjutatakse? Kasuta Minu Lääne-Virumaa funktsiooni ja vali märksõnad, mida oma personaalses uudiskirjas näha tahad.

Vaata veel

Liitu uudiskirjaga ja oledki kursis, mis Lääne-Virumaal toimub

Jaga meiega huvitavat infot!