Mõte ühist naljapäeva tähistada küpses minu peas juba mitu aastat tagasi. Siis sai see õhku visatud oma valla koolide hulgas (Kunda, Vasta ja Aseri), kuid koroonaajale omaselt jäi kõik vaid idee tasandile. Märtsi algul otsustasin minna uuele katsele.
- Kunda kooli õpetajad Võsu kooli õpetajate toas koos kohalike kolleegidega. Foto: Erakogu
Tegin üleskutse viiele koolile. Kutsusin veebi teel kooli esindajad kokku, kus panime ühiselt paika naljapäeva läbiviimise tingimused. Sõna levis ning peagi oli huvitatud koole kokku seitse.
Idee oli 1. aprilli puhul teha selline nali, et „juhuslikult“ astuvad klassi ette võõrad õpetajad. Käisin välja mõtte, et õpetaja võiks käituda nagu ta oleks õiges koolis: Kunda õpetaja näiteks ütleks Uhtnas, et on Kundas ja pöördub laste poole oma kooli õpilaste nimedega ja käitub moel, mis jätab mulje, et midagi pole teisiti. Kui õpilased hakkavad õpetajat „korrale kutsuma“, võib ikka naljaga edasi minna. Kõik sõltub muidugi õpilaste valmisolekust.
Leppisime omavahel kokku vahetuvate õpetajate ja tundide arvus ning kellaaegades. Tunni sisu osas säilitas iga õpetaja autonoomia: sai valida tunni fookuse ja nalja tegemise ulatuse. Võis teha ka täiesti tavalise koolitunni. Sellisel juhul piirdus üllatus vahetusõpetaja isikuga.
- Uhtna kooli klassiõpetaja Kunda koolis. Foto: Erakogu
Kuna 1.aprill langes nädalavahetusele, viisime oma kuu aega sepitsetud plaani ellu päev varem. Täna oli koolis justkui täiesti tavaline koolipäev. Tunnid toimusid, õpetajad olid ka… Aga kõiki õpetajaid ei tundnud ning kõik tunnid polnud päris sellised, mis tunniplaanis kirjas. Segadust oli palju, sest seitse kooli olid õpetajad ära vahetanud.
Õpilaste eest hoidsime kõike kiivalt saladuses. Segadus oli lausa nii suur, et üks neljanda klassi õpilane hiilis vaikselt tunnist minema, et huvijuhile muret kurta: „Ma ei tea, kus on meie õpetaja? Meil peaks olema inglise keele tund, aga meil on seal üks tädi, kes ei ütle isegi oma nime ja teeb hoopis kunstiõpetust!“
- Võsu koolist tulnud ministeeriumi ametnikud Kunda kooli selfie-seina ees. Foto: Erakogu
Kunda kooli külastasid näiteks ministeeriumist haridusinnovatsiooninõunik, juhtivanalüütik, andepoliitika nõunik, kommunikatsiooniekspert ja keelepoliitika peaekspert. Ministeeriumi ametnikud hindasid õpilaste koolirõõmu, kaardistasid andekaid ning arendasid suhtlemiskompetentse. Ühel klassil tuli kesiselt sooritatud loodusõpetuse tasemetöö tulemuste tõttu täita ministeeriumi poolt antud täiendav ülesanne. Pole teada, millisest ministeeriumist nad tulid, kuid esmaspäeval külastavad nad kindlasti Võsu kooli. Nii et olge valmis!
Uhtna Põhikooli läinud õpetaja eesmärk oli oma isiklikke lapsi natuke ehmatada. Esimene tund toimus 9. klassiga, kus oli ka tema poeg. „Ütlesin neile, et nende endine õpetaja pidi kahjuks ära minema ja kooliaasta lõpuni asendan teda mina. Lisasin juurde ka, et kahjuks mina geograafiat ega bioloogiat ei oska ja loodan, et ükski õpilane selle aine eksamit pole valinud, sest nüüdsest õpetavad nemad mind. Õpilased läksid selle jutu peale näost natuke valgeks ja paistsid üpris hirmunud välja, eriti minu poeg, kelle kõige suurem hirm oli, et tema ema töötab samas koolis, kus tema käib. Kuna õpilased hakkasid oma endise õpetaja pärast ikka väga muretsema ja teooriad jõudsid juba autoõnnetuseni, siis pidin paljastama, et see ikkagi on aprillinali. Minu edaspidist tööd kogemus küll ei mõjuta kuid minu lapsele jääb see kogemus kindlasti elu lõpuni meelde. Loodetavasti positiivselt!“
Kui päeva lõpus õpilaste muljeid uurisime, ilmnes, et ministeeriumi ametnikud olid olnud vägagi tõsiseltvõetavad. Kahtlusi ei tekitanud isegi asjaolu, et koolijuht ministeeriumi ametnikke saates peas lokirulle ja jalas erinevast paarist kingi kandis. Ilmselt uskusid mõned meie kooli õpilased siiralt, et ministeeriumi ametnike külaskäik just nii ühele koolijuhile mõjuda võiks.
- Haridusinnovatsiooninõunik on välishindamise raames selgitanud välja õpetaja vastavuse kvalifikatsioonile. Foto: Erakogu
Ettevõtmises osalesid Kunda, Aseri, Haljala, Vasta, Võsu, Sõmeru ja Uhtna koolid: igast koolist 2 – 6 õpetajat (kokku 26). Kõik õpetajad, kellega muljeid vahetada jõudsime, on seisukohal, et selline õpetajate vahetusprogramm on vahva ja vabastav kogemus. Teisest koolist tuldi tagasi teadmisega, et toime tullakse edukalt ka siis, kui ollakse naaberkoolis tundmatute õpilaste ees. Juba küpsevadki uued mõtted, kuidas vastastikku veelgi rohkem ja tõhusamalt roteeruda.
6 fotot
- Õpetajate meeskonna vahetus.
Naljapäeva tähistamisest saab lugeda ja rohkem fotosid vaadata
Kunda,
Aseri,
Haljala,
Vasta,
Võsu,
Sõmeru ja
Uhtna koolide sotsiaalmeedia lehekülgedelt.
Seotud lood
Uuel aastal tõusevad õpetajate palgad 1789 euroni, ent Kunda ühisgümnaasiumi juht Kristi Aron ütleb, et õpetajate põuda see veel ei lahenda. Vaatamata sellele kinnitab ta, et Kunda koolil läheb vägagi hästi.
13. detsembril tunnustas Tartu Ülikooli eetikakeskus hea kooli ja hea lasteaia nimelistes tunnustusprogrammides osalenud haridusasutusi ning andis edasi väärtuskasvatuse rändkarikad. Auhindadega tulid koju ka mitmed meie maakonna haridusasutused.
Kundas tähistati kooli 127. sünnipäeva. Selleks puhuks paluti 16 tegusat vilistlast külla, et nad astuks mõneks tunniks õpetaja rolli ja jagaksid teadmisi praegustele õpilastele. Teiste seas astusid üles näiteks näitleja Argo Aadli, laulja Jana Kütt, loodusmees Peeter Hussar.
Kuigi läbi aegade on koolirahvast kadestatud pika suvepuhkuse pärast, ei ole suve jooksul koolid sugugi varjusurmas olnud. Uurime, mis muudatused maakonna koolides kahe õppeaasta vahel aset on leidnud, kui palju vahetus õpetajaid ja kuidas tarkusepäevale vastu minnakse.
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.
Hetkel kuum
Tagasi Lääne-Virumaa Uudised esilehele