Kultuuriminister Piret Hartman tunnistas kultuurimälestisteks kaks pühapaika Rakvere vallas Varudi külas, Põhjasõja-aegse kalmistu Tartus Supilinnas ja Moorimäe ristimetsa Põlvamaal.
- Varudi hiis. Foto: Pikne Kama
Ministri otsuse kohaselt on Varudi ohvrikivi, mis tuntud nimede Suurkivi ja Hiiekivi all, esinduslik näide Eesti kultuuritraditsioonist, kus peeti pühaks erinevaid loodusobjekte. Paljud Eesti looduslikud pühapaigad ei ole tänapäevani säilinud või on nende kohta käiv pärimuslik andmestik liiga üldsõnaline, et paiku üles leida. Varudi kivi on tänapäevani säilinud ja see on konkreetses füüsilises keskkonnas tuvastatav. See on kohalike inimeste seas tuntud ja hoitud, lisaks on kivi kohta säilinud suuline rahvapärimus.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Eile toimus järjekordne suvistepüha tähistamine Tammealuse hiies. Seda paika tuntakse ka Samma hiiena, kuna asub Samma külas, Viru-Nigula lähedal. Kuna Tammealuse hiis on ilmselt ainus looduslik pühapaik Eestis, kus tänapäeval suvistepüha iga-aastaselt peetakse, siis koguneb siia inimesi üle Eesti.
Kunagi kasutas enda kohta nimetust Sembard ehk siis maakeeli Sämi jõe laulik Friedrich Gustav Arvelius (1753-1806). Herbert Salu on nimetatud 20. sajandi Sämi bardiks.
Ilmateenistus lubab homseks kauaoodatud vihma ja ähvardab äikesega. Too viimane võib aga väga palju kurja teha.
Käesoleval aastal, millest pool juba möödas, tähistavad sajad Põhja-Eesti külad oma 780. aastapäeva. Seesugune traditsioon sai suurejoonelise alguse 30 aasta eest. Ent milline on kõnealuse sündmuse ajalooline taust?
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.